ÖGON

Ögondiagnoser

Den vanligaste diagnosen vid ögonlysning är distichiasis, dvs felställda ögonhår som växer in och irriterar hornhinnan. Det rekommenderas att man ögonlyser sina avelsdjur flera gånger under deras tid i avel, då många sjukdomar uppkommer först när hundarna blivit äldre.

Distichiasis
Distichiasis är felställda ögonhår, som beroende på antal, ger skavkänsla, smärta och irritation i ögonen. Hunden kan också få hornhinnesår och kronisk keratit till följd av sin distichiasis. Vissa individer är helt symtomfria.
Distichiasis är ärftligt, och du får endast använda drabbade individer som är symtomfria i avel – och då alltid med en fri individ.

Statistik registrerade Terrier brasileiro 2007-2023

Totalt antal registrerade är 846 stycken

Totalt antal som gjort ögonlysning är 156 stycken

Det ger oss en siffra på att 18,43% av alla Brassar är hälsokollade på ögon.

Distichiasis

Bilden visar en bild på en hund med felställda ögonhår ( Distichiasis.

Vill du läsa mer om ögonsjukdomar

- Området runt ögat artikelserie Svenska Kennelklubben skriven av Berit Wallin Håkansson om ögonsjukdomar här

- Övriga ögonsjukdomar - Svenska Kennelklubben här